tabung

Monday 30 January 2012

Golongan Syed dan Syarifah

Are you a food directory?

"One of the Malaysian’s favourite past time is eating and sharing what’s the best place to find good food!

OpenRice is a site where you can eat, review and share at the same time. Food lovers unite and leave your mark on OpenRice.com. With the Makan & Share Rewards Program, food reviews of great quality of your favourite places will be rewarded, and you'll never run out of places to eat.

It’s time to eat and time to share where your favourite local places are. Hop over to Openrice.com, the most comprehensive dining guide that rewards you for your food review!
klik sini: http://my.churpchurp.com/fairoscni/share/openrice

Flash mob Malaysian style!

Are you a fan of flash mob videos? MAS was adventurous enough to make a bang at KLIA recently with an epic flash mob you shouldn't miss out on!
Check out all the people dancing and singing in the airport - wouldn't you want this to greet you every time you arrive at the airport? We wonder how foreign visitors felt when they witnessed the whole flashmob, there's no better way to say Selamat Datang to Malaysia huh?

You might have spotted your friends posting this video all over Facebook already, why not join in the fun and share it with all your friends too!
klik sini: http://my.churpchurp.com/fairoscni/share/MASmob

Soalan:
Saya terdengar kawan berketurunan ini berkata,"Sekirannya golongan syed dan syarifah melakukan dosa atau pahala,ia jadi berganda.Mereka tidak boleh makan duit zakat.Pendek kata golongan ini lebih mulia daripada golongan lain.Dari sudut agama,adakah situasi ini betul?Setahu saya,manusia sama sahaja iaitu daripada keturunan Nabi Adam dan yang membezakan kita semua hanya amalan.



Jawapan:
Sarjana Islam sepakat mengatakan keturunan yang paling mulia adalah Bani Hasyim dan Bani Abdul Mutalib daripada puak QURAISH dari kerana ini keturunan Rasullulah.Daripada keturunan ini lahirnnya golongan syed dan syarifah.
Namun,maksud mulia disini adalah mulia di sisi manusia itu sendiri sekirannya dibandingkan dengan keturunan lain dan bukan bermakna manusia yang paling mulia di sisi Allah.Manusia yang paling mulia di sisi Allah ialah manusia yang paling bertakwa kepada Allah sebagaimana yang tersebut dalam al-quran hadis-hadis yang sahih.
Oleh itu,keturunan syed dan syarifah belum tentu mulia di sisi Allah sekirannya mereka tidak bertakwa kepadaNya Ini bermakna sekirannya nama sahaja syed atau syarifah tetapi derhaka kepada Allah,maka keturunan lain lebih mulia daripada mereka yang taat kepada Allah.Sebuah hadis sebagai pengajaran yang mana Rasullulah berkata,

Syurga itu bagi mereka yang taat sekalipun keturunan hamba lagi hitam kulitnya.Manakala,neraka itu bagi mereka yang derhaka walaupun daripada keturunan syed daripada bangsa Quraisy.




















No comments:

Post a Comment